
SEO/SEM
Pozycjonowanie czy linki?
Reklama w wyszukiwarkach to bez wątpienia jedna z najskuteczniejszych i najbardziej ekonomicznych form promocji w internecie. Zarówno pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania, jak i linki sponsorowane pozwalają na bardzo precyzyjne dotarcie do potencjalnych Klientów.
Którą z tych form reklamy wybrać? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, lecz dla większości przypadków korzystne jest połączenie obu rozwiązań.
Aby móc dokonać prawidłowego wyboru, warto zapoznać się z porównaniem najważniejszych cech pozycjonowania i linków sponsorowanych:
Cecha | Pozycjonowanie | Linki sponsorowane |
Możliwość precyzyjnego dotarcia do osób zainteresowanych ofertą. | TAK | TAK |
Możliwość analizy on-line osiąganych wyników – liczby użytkowników odwiedzających serwis, liczby konwersji itd. | TAK | TAK |
Możliwość uzyskania efektów natychmiast. | NIE | TAK |
Możliwość wstrzymania i wznowienia kampanii w dowolnym czasie. | NIE | TAK |
Możliwość pozyskania dodatkowych użytkowników w serwisie bez ponoszenia kosztów (pozycjonowanie najważniejszych fraz powoduje często podniesienie pozycji dla innych fraz) | TAK | NIE |
Możliwość określenia miejsc docelowych (podstron serwisu, na które będą trafiali użytkownicy) | TAK, lecz nie zawsze | TAK |
Należy podkreślić, że w zdecydowanej większości przypadków pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania jest tańszą formą reklamy niż linki sponsorowane. Znaczące różnice można również zauważyć przy często wyszukiwanych frazach – w przypadku kampanii linków sponsorowanych musimy płacić za każde kliknięcie linku, za każde wejście na stronę. Jeżeli osiągnęliśmy wysoką pozycję strony w naturalnych wynikach, koszt nie zwiększa się wraz ze wzrostem ruchu na stronie!